Snackgroenten en kids: een gouden combinatie

Het laten wennen aan een gevarieerd voedingspatroon vereist voor sommige ouders een hoop geduld en moeite.

Maar zelfs wanneer jouw kind het makkelijkste kind op aarde is, blijft de hoeveelheid groenten een uitdaging. Gelukkig zijn er alternatieven voor het kookwekkertje en de ‘zonder toetje naar bed’ straf.

Hoeveel groenten hebben mijn kinderen nodig?

Twee ons groenten, dat is de norm voor kinderen vanaf 14 en volwassenen. Gelukkig ligt dit voor kinderen onder de leeftijd van 14 jaar iets lager. Het groenteadvies verschilt per leeftijd. Kinderen van 1 tot 3 jaar oud hebben 50-100 gram nodig, van 4 tot 8  jaar wordt 100 tot 150 gram aanbevolen, en voor 9 tot 13 jarigen geldt het advies van 150 tot 200 gram.

Maar wat zit er ook al weer precies in die groenten wat er voor zorgt dat we er fit en gezond van blijven?

Groenten zitten bomvol vezels, vitaminen en mineralen. Een ander groot voordeel van groenten is dat zonder dat ze veel calorieën bevatten, snel een verzadigd gevoel bezorgen.

Een buikje vol met goede voedingsstoffen, dat is wat we willen voor onze kids!

Toch blijft het lastig. Uit verschillende peilingen blijkt dat veel ouders kampen met moeite om hun kinderen voldoende vitamines en mineralen binnen te laten krijgen.

Hoe kan dit nu makkelijker?

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kinderen voldoende groenten binnenkrijgen?

Laat je kids vroeg kennismaken met verschillende groenten. Wanneer ze vroeg in aanraking komen met zowel paprika, witte kool als spruitjes wennen ze sneller aan de verschillende smaken en zullen ze later minder tegenstribbelen wanneer je een goed gevulde groentesoep op tafel zet.

Geef niet meteen op wanneer de jongste koppig weigert de radijsjes op te eten. Heb je geen zin om keer op keer de strijd aan te gaan? Probeer dan eens wat nieuwe recepten uit waarin de vreemde smaak voor je kids iets meer naar de achtergrond schuift. Zo kunnen ze rustig wennen aan de nieuwe structuren en smaak.

Een andere en makkelijkere manier om je kids voldoende groenten binnen te laten krijgen is door een heel andere manier: verwen ze ermee!

Snackgroenten en kids

Snackgroenten krijgen steeds meer aandacht. En dat is niet voor niets Deze kleine varianten van de grote jongens smaken vaak net wat zoeter en zien er ook nog eens hartstikke leuk uit. Een traktatie voor je kind – of voor jezelf natuurlijk.

Vervang de Liga koek of het zakje euromunten in de schoolpauze eens voor een Vitapep paprikaatje of een Albert Heijn snackkomkommertje.

Naast dat deze gezonde snack ontzettend lekker is, bevatten ze ook meer voedingsstoffen dan je misschien zou denken!

Neem bijvoorbeeld oranje minipaprikaatje van Vitapep. Eén zo’n kleine snack bevat al 25 gram. Dat wil zeggen dat kinderen van 6 jaar door het eten van 2 Vitapep minipaprikaatjes al de helft van hun benodigde groenten binnenkrijgen. En ook nog eens met gemak want ze zijn heerlijk!

blog2-hoeveel-gram-groente-kinderen.jpg

Het aantal vezels, foliumzuur en Vitamine C in 100 gram snackgroenten

Hiernaast zitten deze gezonde snacks ook nog eens bomvol vezels, vitamines en mineralen.

Fijn is dat de verschillende snoepgroenten gewoon verkrijgbaar zijn in de supermarkt. En voor ieder wat wils: komkommertjes, tomaatjes of paprikaatjes.

Door de ongezonde tussendoortjes te vervangen door een gezonde, lekkere snack maak je het jezelf en je kinderen een stuk makkelijker om aan de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag te komen. En hebben ze hiernaast veel minder behoefte aan ongezonde snoepjes en koekjes. Een win-win dus!

Hebben jij en je kids de verschillende snackgroenten al geprobeerd? Zo nee, ga vanaf nu voor de leuke, gemakkelijke weg en haal ze vandaag nog in huis!

Veel snackplezier ☺